In september 2024 ben ik gestart met een leerwerktraject ‘Tuinman in de wijk’ bij stadsdokter Rini Biemans. Het doel is om uiteindelijk zelfstandig aan de slag te gaan.
Samen met Karin Keijzer startte Rini in 2003 met hun sociale onderneming Creatief Beheer in zogenaamde achterstandswijken van Rotterdam met groene, sociale projecten. Zij ontdekten al snel dat er onder de bewoners veel behoefte was aan groen en gezelligheid. In 2005 won Creatief Beheer de Jantje Betonprijs voor de inrichting van Proefpark de Punt in de Rotterdamse wijk Bospolder Tussendijken. Dit project was echter tijdelijk; het succes was te danken aan het enthousiasme en de inzet van de deelnemers. Voor Rini Biemans was het de start van het denken over Stadsgeneeskunde. Hoe ontwikkel je een methode die schaalbaar is, overal toepasbaar is en daarmee losstaat van individuen. Nu zo’n twintig jaar later voert Creatief Beheer deze aanpak al vijf jaar uit via een Right to Challenge traject in samenwerking met de gemeente Rotterdam.
Zelf was ik in 2024 na ruim 25 jaar te hebben gewerkt voor en met mensen met schuldenproblematiek toe aan iets totaal anders. Ik maakte mij al enige jaren zorgen over het verlies aan biodiversiteit in Nederland en ik had belangstelling voor inheemse planten ontwikkeld. Tot zover weinig concreets. Via een artikel in de Volkskrant kwam ik bij toeval op het spoor van Rini Biemans en zijn aanpak van het beheer van stadsnatuur. Na een kennismaking in Park 1943 in Bospolder Tussendijken besloot ik bij hem in de leer te gaan: hij de leermeester, ik zijn leerling en gezel. Hij had waarschijnlijk een jongere leerling in gedachten, maar je hebt niet alles voor het uitkiezen in het leven.
Mijn leerwerktraject bij Rini Biemans verloopt via het meester-gezel principe. Dit principe is al honderden jaren oud. Het komt uit de middeleeuwen waar het werd gebruikt om ambachtslieden hun vakkennis te laten overdragen aan de jongere generatie. Eerst was je leerling, daarna werd je gezel en als je volleerd was, legde je een meesterproef af. Wanneer je daarvoor slaagde, werd je meester en mocht je zelf ook mensen gaan opleiden. Je leerde niet vanuit de schoolbanken, maar door mee te kijken met de meester in het vak. Je werd dus heel praktisch opgeleid totdat je het vak zelfstandig kon gaan uitoefenen.
Het is tijd om in alle rust te beginnen aan mijn meesterproef. Alle tijd.